Słuchamy dzieci

Uwielbiamy spotykać się z dziećmi. One inspirują nas do działania. Pod koniec ubiegłego roku podjęliśmy decyzję o zorganizowaniu prawdziwej debaty z uczniami szkół z Jastrzębia Zdroju oraz najbliższej okolicy. To nie ostatnia taka debata!

Podczas debaty zapytaliśmy czego potrzebują, jakie projekty są dla nich najcenniejsze, w czym chcieliby wziąć udział oraz jakie wartości powinny przyświecać naszym działaniom, aby tworzyć przyjazną i wspierającą rozwojowi atmosferę. Istotą debaty było więc otrzymanie informacji od młodych ludzi na temat ich oczekiwań, tak aby przyszłe projekty były dopasowane do ich potrzeb, skrojone na miarę, ciekawe, a oni sami czuli się partnerami naszych działań.  

Do debaty zaprosiliśmy dzieci w wieku 10-15 lat z lokalnych szkół.

Grupy – anonimowo – zgłaszali nauczyciele.

190
dzieci wzięło udział w spotkaniu

W debacie prowadzącymi byli eksperci, którzy sami o sobie piszą, że są „eduzmieniaczami”, „eduinnowatorami”, „pozytywnymi ludźmi działającymi dla młodzieży”. Są to osoby bardzo zaangażowane w budowanie ciekawych programów nauczania, praw ucznia, zmiany w systemie edukacji. Są to aktywni wykładowcy uczelni z terenu Śląska, autorzy książek dla młodzieży, poradników dla nauczycieli, działacze społeczni. 

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki; adiunkt w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; terapeutka w zakresie terapii pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju; popularyzatorka aktywności przeciwdziałających syndromowi deficytu natury wśród dzieci, młodzieży i dorosłych (współzałożycielka fundacja „Czas na las” i leśnego przedszkola Mysikrólik); akredytowany praktyk tutoringu, trenerka programu „Odyseja Umysłu”; autorka książki pt. „Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Pracownik Katedry Histologii i Embriologii Zwierząt Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŚ oraz nauczyciel akademicki w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. Doktorat z zakresu histologii i embriolgii zwierząt obronił na Uniwersytecie Śląskim. Ukończył studia podyplomowe z zakresu biologii molekularnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członek Uniwersyteckiego Towarzystwa Naukowego, działającego w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego UŚ oraz Polskiego Towarzystwa Histochemików i Cytochemików. Pasjonat nauczania dzieci. Członek Komitetu Naukowego Międzynarodowego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. Współpracuje ze Śląskim Uniwersytetem Dzieci oraz Uniwersytetem Śląskim Maturzystów, prowadząc zajęcia dla dzieci i młodzieży z zakresu szeroko rozumianej biologii.

Pisarz, wykładowca akademicki, nauczyciel, ekspert w tematyce edukacji dzieci, a także autor tekstów piosenek. Na Uniwersytecie Śląskim wykłada na kierunkach sztuka pisania, filologia polska oraz projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. W roku 2020 ukazała się kolejna pozycja autorstwa Mikołaja Marcela, zatytułowana „Jak nie spieprzyć życia własnemu dziecku”. Ten swoisty książkowy esej, kierowany jest w sposób bezpośredni do świadomych rodziców. Pozycja ta zyskała ogromną popularność, plasując się na listach bestsellerów. Twórca ukazuje alternatywne podejście do procesu systemu edukacji oraz celów nauczania. Jest to jedna z wielu pozycji tego typu na polskim runku wydawniczym, której Mikołaj Marcela jest autorem.

Młodzież głosowała na najważniejsze wartości, cechy otoczenia związanego z nauką i ich rozwojem. Zastanawialiśmy się wspólnie, jak wdrożyć te wartości do programu Kopalni Wiedzy JSW.

Co wybrała młodzież?

Balans między nauką i czasem wolnym – czas na odpoczynek, zabawę oraz dbałość o zdrowie
• Praktyczna wiedza, nauka ciekawych rzeczy
Kreatywność i marzenia – realizacja działań, które pobudzają do kreatywności oraz są inspirujące
• Wsparcie i bezpieczeństwo • Akceptacja rówieśników • Indywidualne podejście • Samodzielność
• Wsparcie rodziców lub opiekunów • Dobra komunikacja • Równe szanse • Ciekawe zajęcia • Elastyczne podejście do ocen

Zobaczcie jak pięknie dzieci opowiedziały nam o wartościach, które są dla nich ważne