Potnij lęk na drobne kawałki

Potrzebujesz kartkę i coś do pisania (długopis, ołówek lub kredkę). Zapisz na jednej stronie coś, czego się boisz, możesz również narysować.

Potrzebujesz kartkę i coś do pisania (długopis, ołówek lub kredkę). Zapisz na jednej stronie coś, czego się boisz, możesz również narysować. Teraz odwróć kartkę i zapisz lub narysuj odpowiedzi na pytania: Dlaczego się boję? Co się z tym wiąże? Jakie obawy? Jakie mam doświadczenia z tym związane? Następnie zniszcz kartkę, możesz ją podrzeć, pociąć, spalić w towarzystwie osoby dorosłej a popiół spłukać w toalecie.

Dzięki tej metodzie odkryjesz swój lęk i przestanie on mieć na Ciebie wpływ, przestanie istnieć.

Wersja dla starszych dzieci

Zadawaj sobie tylko pytanie DLACZEGO najlepiej minimum 5 razy1 i zapisz je na odwrocie kartki, według schematu: dlaczego 1 bo 2, dlaczego 2 bo 3, dlaczego 3 bo 4, dlaczego 4 bo 5, itd.

1Metoda 5 Why używana m.in. w coachingu jest metodą stosowaną, żeby znaleźć sedno problemu, pokazując jego przyczynę.

Przykład 1 – lęk przed ciemnością2

Krok 1 – Dlaczego?

  1. Dlaczego boisz się ciemności? Bo nic nie widzę?
  2. Dlaczego chcesz coś widzieć? Bo chcę sprawdzić, czy ktoś jest w pokoju?
  3. Dlaczego chcesz sprawdzać, czy ktoś jest w pokoju? Bo może jest tam czarownica.
  4. Dlaczego uważasz, że jest tam czarownica? Bo tak ktoś mi powiedział.
  5. Kto Ci powiedział?

[Czasami sedno problemu zobaczymy po 3 pytaniu, czasami dopiero po 8.]

Dzięki tym pytaniom doszliśmy do sedna problemu, koleżanka opowiedziała o .

Krok 2-   odpowiedz sobie na pytanie: Co można z tym zrobić?

Odnosząc się do przykładu:

  • Powiedzieć Amelce, żeby opowiadała tylko miłe historie.
  • Odejście i nie słuchanie co mówi Amelka.
  • Poproszenie, żeby udowodniła, że ma rację, że czarownice istnieją (nie udowodni, bo czarownice to postacie z filmów/bajek).
  • Pójście po pomoc/wsparcie/radę do rodziców lub osoby dorosłej.

Przykład 2 – lęk przed egzaminem/sprawdzianem

Krok 1 – Dlaczego?

  1. Dlaczego się boisz? Bo nie umiem wszystkiego.
  2. Dlaczego chcesz wszystko umieć? Żeby dostać 5.
  3. Dlaczego chcesz dostać 5? Żeby udowodnić, że to umiem.
  4. Dlaczego, chcesz komuś udowadniać, że znasz ten materiał/umiesz go? Żeby przestała mi wmawiać, że skończę jak ona.
  5. Kto ma Ci przestać wmawiać, że skończyć jak ona?

Krok 2 – odpowiedz sobie na pytanie: Co można z tym zrobić?

  • Powiedzieć Ance, żeby poszła sobie … hmm gdzie pieprz rośnie.
  • Zrobić mapę marzeń, na której możesz narysować wszystko o czym marzysz, kim chcesz zostać w przyszłości. Możesz powycinać zdjęcia z gazety, wydrukować je z internetu, napisać komplementy na swój temat, zainspirować się mapami, które znajdują się w sieci.
  • Zacząć uczyć się systematycznie, stosując inne metody nauki, np. mnemotechniki, układanie śmiesznych rymowanek.

2Przykłady i rozwiązania pochodzą z warsztatów przeprowadzonych z dziećmi od 8 do 15 roku życia.