WAKACYJNE WARSZTATY Z KOPALNIĄ WIEDZY JSW – DEPCZĄC PO PIĘTACH NATURY I SZTUKI

WAKACYJNE WARSZTATY Z KOPALNIĄ WIEDZY JSW

Tytuł: DEPCZĄC PO PIĘTACH NATURY I SZTUKI

Prowadzący: Dr Łukasz Chajec, Dr Paweł Kaczmarek, Mgr Bogusława Mikołajczyk

Czas: 9:00 – 14:00

Gdzie? Namiot Kopalni Wiedzy JSW przy siedzibie JSW  Al. Jana Pawła II 4

Dla uczestników przewidujemy obiad

 Zapisy tylko telefonicznie  32 756 43 39 ( w godz. 7:00-13.00)

Opis zajęć: Otaczająca nas przyroda jest inspiracją zarówno dla naukowców, jak i artystów. Liczne ekosystemy, takie jak m.in. las, czy łąka to skomplikowane układy przyrodnicze, gdzie przedstawiciele zwierząt, roślin, grzybów, czy mikroorganizmów wpływają na siebie, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Które organizmy muszą ze sobą współpracować, a które się nie lubią? Co się stanie, jak jeden z gatunków zniknie z danego ekosystemu? Co to są gatunki inwazyjne? Jak człowiek wpływa na funkcjonowanie świata przyrody? Na te wszystkie pytania odpowiemy podczas zajęć terenowych, w trakcie których będziemy szukać przykładów interakcji pomiędzy różnymi organizmami, sprawdzimy jak człowiek wpływa na otaczającą nas przyrodę, jak również zbierzemy materiał biologiczny, który następnie przeanalizujemy w naszym laboratorium polowym. Ciekawym elementem zajęć będą zajęcia z kreatywnego rysowania, podczas których nauczymy się m.in. jak wykonywać proste rysunki i schematy, które pozwolą z łatwością zapamiętać ogrom zdobytej wiedzy. Nieodłącznym elementem zajęć będą liczne zadania do wykonania przez uczestników spotkania, które pozwolą lepiej przyswoić zdobytą wiedzę.

Sylwetki prowadzących:

Dr Łukasz Chajec: Pracownik Katedry Histologii i Embriologii Zwierząt Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŚ oraz nauczyciel akademicki w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. Doktorat z zakresu histologii i embriolgii zwierząt obronił na Uniwersytecie Śląskim. Ukończył studia podyplomowe z zakresu biologii molekularnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członek Uniwersyteckiego Towarzystwa Naukowego, działającego w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego UŚ oraz Polskiego Towarzystwa Histochemików i Cytochemików. Pasjonat nauczania dzieci. Członek Komitetu Naukowego Międzynarodowego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. Współpracuje ze Śląskim Uniwersytetem Dzieci oraz Uniwersytetem Śląskim Maturzystów, prowadząc zajęcia dla dzieci i młodzieży z zakresu szeroko rozumianej biologii.

Mgr Bogusława Mikołajczyk: nauczycielka biologii i przedmiotów zawodowych z zakresu bioanalityki i farmacji w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach. Z wykształcenia biotechnolożka. Przyświeca jej zasada: „nauczanie przez doświadczanie, skojarzenia i notowanie”. Autorka fanpage’a @Biologusdesignans. Laureatka ogólnopolskich konkursów, w tym na projekty edukacyjne.  Autorka i współautorka innowacji pedagogicznych, koordynatorka programów profilaktycznych, współpracuje m.in. z ROM-E METIS Katowice oraz Centrum Edukacji i Rozwoju Progresownia,
a także instytucjami edukacyjnymi i wydawnictwami. Współautorka nowego cyklu do biologii dla SP wyd. WSIP. Absolwentka studiów podyplomowych: Biologia w szkole oraz Kryminalistyka z toksykologią sądową, wyróżniona tytułami: Wakelet Ambassador, Lider projektu Zaproś mnie na swoją lekcję, Promotor ekologii projektu EKO-SZKOŁA. Ambasadorka projektu EkoEksperymentarium. Finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@ 2022. Należy do społeczności grupy SuperBelfrzy RP.

 

Dr Paweł Kaczmarek: biolog, naukowiec i nauczyciel akademicki, pracownik Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych publikacji naukowych, kursów dydaktycznych oraz wystąpień na konferencjach krajowych i zagranicznych. Angażuje się w organizację różnorakich wydarzeń naukowo-dydaktycznych, jak np. Noc Biologów, czy Śląski Festiwal Nauki, a także konferencji naukowych. Jest specjalistą za zakresu biologii rozwoju gadów, cytologii i histologii zwierząt, od lat prowadzi liczne zajęcia dydaktyczne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w trakcie których uczniowie mają szanse zdobywać wiedzę w sposób doświadczalny i przede wszystkim niebanalny.